Showbizz-kenner Charlotte Wijnen: ‘Zó nept Sarah van Soelen de boel’
Ja hoor, we hebben er weer één: een influencer die een eigen product op de markt brengt. Dit keer Sarah van Soelen met ‘Gimmi Gummy’, een voedingssupplement waar je haar sneller van zou moeten groeien. Weer een gevalletje kwakzalverij?
‘Geniet van onze frambozen gummies die je haar stralend glanzend maken en haargroei stimuleren’, wordt er beloofd op de website van Gimmi Gummy, waar een foto van Sarah met een enorme bos haar bij staat. Voor veel vrouwen klinkt het vast als muziek in de oren, want wie wil dat nou niet?
Ingrediënten
Sarah beweert dat ze er lang aan heeft gewerkt om deze gummies op de markt te brengen, die volgens haar ‘vol vitamines en voedingsstoffen’ zitten. Maar volgens wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack, ook wel bekend als Sjamadriaan, heeft Sarah geen flauw idee waar ze het over heeft. ,,Ze heeft letterlijk de ingrediënten van SilSolutions van Vitakruid gekopieerd”, onthult hij op Instagram. Hoe hij dat weet? Sarah was vergeten om het product van Vitakruid te veranderen in Gimmi Gummy… Oeps!
Reviews
Maar dat is niet de enige fout die ze heeft gemaakt. Op de dag van de lancering stonden er al meer dan 5000 positieve reviews op de website. Het zorgde voor een hoop vragen, want hoe kan een product überhaupt al zoveel reviews hebben na één dag?
Nou, dat kan niet. Shownieuws confronteerde Sarah met haar ‘leugens’ en ze heeft toegegeven dat ze al deze reviews zelf heeft geschreven. ,,Die heb ik zelf er op gezet, want ik heb een aantal mensen de potjes al eerder laten testen”, zei ze. Oftewel: die duizenden reviews heeft ze gewoon uit haar duim gezogen.
Leugens
Een leugentje om eigen bestwil, zal Sarah vast gedacht hebben. Maar deze leugen is keihard in haar gezicht ontploft. Want terwijl zij dacht haar zakken te kunnen vullen met geld van volgers die klakkeloos doen wat zij zegt, zijn er nu op Trustpilot wél (echte!) reviews te vinden. En die zijn niet mals. ,,Het is allemaal onzin en oplichterij. Wil je echt dat je haar mooier en sterker wordt, google dan op een erkend bedrijf/merk. Overigens draagt Sarah zelf pruiken. Wie neemt ze nou in de maling?”, luidt het. De mensen die het product hebben gekocht, hebben eigenlijk maar één tip: ,,Koop deze troep niet!”
Ongeloofwaardig
Inmiddels heeft Sarah de bezem door haar website gehaald. De ingrediënten zijn aangepast, maar het kwaad is al geschied. Het kán natuurlijk dat dit de echte ingrediënten zijn en dat deze inderdaad bijdragen aan de (normale) haargroei, maar wie gelooft dat nu nog? Want als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.