Omroep Brabant verwijderd logo’s van wagenpark
Omroep Brabant heeft ervoor gekozen de logo’s van het wagenpark te verwijderen. De reden? Het zijn schietschijven geworden…
Omroep Brabant heeft besloten logo’s van het wagenpark te verwijderen, dat bevestigt hoofdredacteur Renzo Veenstra aan het Algemeen Dagblad. Dit doet de omroep vanwege de toenemende mate van geweld aan het adres van de medewerkers. Veenstra: ,,Het klinkt overdreven, maar de auto is door de herkenbaarheid juist een soort schietschijf geworden.”
80 procent
Uit onderzoek van PersVeilig blijkt dat ongeveer 80 procent van de journalisten wel eens te maken hebben met een vorm van agressie of bedreiging. Ten opzichte van 2017 was dat percentage met 20 procentpunt gestegen. De meeste journalisten worden op verbaal agressieve manier bejegend.
Vervelende situaties
Dit agressieve gedrag heeft tot veel vervelende situaties geleid in het afgelopen jaar. In één geval werd een persfotograaf in een auto opzettelijk met shovel de sloot ingeduwd en natuurlijk het overlijden van misdaadjournalist Peter R. de Vries.
NOS
Omroep Brabant is overigens niet de eerste die de logo’s van het wagenpark verwijderd. Vorig jaar oktober besloot de NOS al tot die drastische maatregel. Die organisatie deed dit eveneens vanwege de intimidatie.