Nicolette van Dam onder vuur vanwege groentesnoepjes: ‘Het is rotzooi’
Nicolette van Dam heeft samen met haar man Bas Smit groentesnoepjes op de markt gebracht. Eén zakje bevat volgens haar net zoveel vezels als één opscheplepel zilvervliesrijst. Dat klinkt heel gezond, maar dat is het niet. De organisatie Foodwatch heeft de snoepjes genomineerd voor het Gouden Windei, voor het ‘meest misleidende voedselproduct van het jaar’.
Misleiding
‘Kids moeten de fun gaan zien in het eten van het groente- en fruitsnoepje, waardoor het toegankelijker wordt groente op je bordje te krijgen’, zo luidt de reclame voor het snoepje, dat voor de helft uit suiker bestaat. Op haar website benadrukt Nicolette dat het om ‘natuurlijke suiker’ gaat.
Hiermee misleidt Nicolette gezinnen door net te doen alsof haar snoepjes gezond zijn. Volgens Foodwatch bestaat het ‘gezonde’, vegan en glutenvrije snoepje namelijk vooral uit suikers en concentraat van bieten of fruitsap en bevat het evenveel suikers als traditioneel snoep. ,,Producenten als van Dam verleiden ouders met lokgroenten om het imago van ongezonde producten op te poetsen. Maar of er nu wortelsap of niet in zit: snoep is snoep”, zo is te lezen op de website van Foodwatch.
Evenveel suikers als in Haribo snoep
Nicolette vergelijkt haar snoepjes met volkorencrackers en zilvervliesrijst. ,,Geef dan liever echt een cracker mee aan je kinderen, in plaats van dagelijks een zakje snoep. Er zitten vijf keer meer suikers dan vezels in een zakje. De voordelen wegen dus niet op tegen de nadelen”, aldus Foodwatch. ,,Net als bij de goudbeertjes van Haribo bestaan de snoepjes uit 50% suiker. Die raad je toch ook niet aan voor kinderen om dagelijks mee te nemen naar school of voor bij het sporten?”
‘Een dosis flauwekul’
De nominatie zorgde voor een hoop kritiek richting Nicolette, die wordt vergeleken met Giel Beelen en Lieke van Lexmond. ,,Net als Giel Beelen (druppels) en Lieke van Lexmond (edelstenen en druppels) wil ze met een vleugje misleiding en een flinke dosis flauwekul geld verdienen aan sukkelaars die voor verkooppraatjes vallen”, schrijft Teun van de Keuken in de Volkskrant.
Nicolette richt zich vooral op kinderen, terwijl kidsmarketing volgens Teun door alle voedingswetenschappers als schadelijk wordt beschouwd. ,,Suiker is suiker, dikmakend en ongezond”, aldus Teun. ,,Dus kinderen moeten worden gestimuleerd groente te eten door eerst snoep weg te kanen? Wat een flauwekul. Van Dam gebruikt het gezonde imago van groente om kinderen rotzooi aan te smeren. Terecht is zij genomineerd voor het Gouden Windei van Foodwatch.”
Nicolette staat nog altijd achter haar snoepjes
In een reactie laat Nicolette aan Shownieuws weten dat ze volledig achter haar foodlijn staat en dat ze juist probeert het belang van groenten en fruit naar voren te brengen. ,,Het valt inderdaad onder de naam ‘snoep’, maar ik heb nooit gezegd dat het gezond is, maar wél verantwoordelijker dan traditioneel snoep. Er zitten vezels en natuurlijke suikers uit fruit en groente in”, aldus Nicolette.