Is Eva Jinek nog de koningin van de talkshows?

Eva Jinek onder druk|Eva Jinek onder druk
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Jos La Grande

Het interviewboek van Eva Jinek heet ‘Droom Groot’. Zo staat de van oorsprong Amerikaanse met Tsjechische ouders in het leven. Eva wil winnen. Ze wil de beste zijn, de concurrentie verslaan, ze gaat voor The American Way. Maar is ze nog steeds de koningin van de talkshows?

Van Omroep WNL waar ze haar kans greep met de zondagochtendshow naar de late night-show op NPO1 om uiteindelijk bij RTL met haar eigen personality-show een hoger salaris te incasseren.

„Competitie tussen shows is altijd goed, ben ik voorstander van. Als ik maar win”, zei Eva toen over de dagelijkse jacht van talkshows op de hoogste plek in de top-25 van het landelijke kijkcijferonderzoek.

Na het vertrek van Jinek bij de publieke omroep bleek Op1 het opeens veel beter te doen dan iedereen had verwacht. De presentatoren hangen weliswaar nog steeds als los zand aan elkaar met slechts een aantal uitschieters. Sven Kockelman bijvoorbeeld. Scherp als altijd. En Fidan Ekiz. Zij werd met De Vooravond en haar kompaan Renze Klamer hardhandig op straat gezet: einde talkshow.

Meedogenloos

Ook Eva Jinek weet dat de tv-wereld meedogenloos kan zijn. Voormalig talkshow-host en nu coach Jeroen Pauw loopt als een rode draad door haar carrière. Net zoals Pauw een vinger in de pap heeft bij de talkshow HLF8 met presentator Johnny de Mol. Dat De Mol jr. nog steeds op de buis is te zien, heeft volgens tv-watchers vooral te maken met het feit dat hij de zoon is van de zenderbaas van SBS.

De kijkcijfers van HLF8 vallen ronduit tegen. In de week van het misbruikschandaal bij The Voice sloeg De Mol junior, emotioneel geraakt, zich er goed doorheen. Vooral toen Hélène Hendriks het een paar dagen overnam vanwege een buikgriep van de goedlachse presentator liepen de kijkcijfers snel op. Een teken aan de wand. Kennelijk is er met het tijdstip niets mis, maar is Johnny onvoldoende geschikt volgens de kijkers.

Campingzender

SBS heeft de talkshow trouwens wel ontdekt. Naast de geijkte talentenshows en het onbezorgde amusement met kwisjes en knikkershow Marble Mania verhuisden Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp met hun Vandaag Inside naar de campingzender. Vier maanden later kan worden vastgesteld dat de talkshow voorlopig een succes is. 

Ze pakken het daar volledig anders aan dan bij de concurrentie, maar haalden ook voldoende tegenwicht in de studio. Zo schuift advocaat Job Knoester regelmatig aan, alleskunner Özcan Akyol (‘onze Eus’) en zijn er wisselende gasten onder wie bijvoorbeeld entrepreneur Yves Gijrath, columnist Marcel van Roosmalen en voetbalkenner Chris Woerts.

Kijkcijfers

Ook het VI-trio zit Eva Jinek in de weg, hoewel de kijkcijfers dat nog niet laten zien. Haar eigen werkgever RTL blijkt trouwens niet op een paard te wedden. Dat kan ook niet anders omdat de koningin van de talkshow niet het hele seizoen avond aan avond, week in week uit is te zien. Humberto Tan en Beau van Erven Dorens staan in de coulissen en grijpen hun kans.

Niet de presentatoren maar de redacties van de Nederlandse talkshows zijn voor een groot deel bepalend voor het journalistieke succes. Weten ze de ‘gasten van de dag’ binnen te slepen of zitten deze bij de concurrent aan tafel? 

In de afgelopen coronajaren waren de virologen, epidemiologen, ziekenhuis­directeuren, artsen, OMT-leden tot vervelens aan toe niet weg te slaan van het scherm. Ab Osterhaus, Diederik Gommers en Marion Koopmans zaten aan hun stoelen gekleefd in de tv-studio’s. 

Ziekenhuisbaas

Ernst Kuipers schopte het dankzij zijn talkshow- optredens het zelfs tot minister van Volksgezond­heid. Na de uitbraak van de Oekraïne-oorlog werden de coronadeskundigen razendsnel ingeruild voor voormalig luitenant-generaal Mart de Kruif, ex-voetballer Evgeniy Levchenko en ex-chef Defensiestaf Dick Berlijn die dagelijks werden gebeld of ze in de uitzendingen het oorlogsnieuws willen duiden.

Het alarm ging bij de bestaande talkshow-presentatoren pas goed af toen Arjen Lubach eind februari begon met zijn avondshow. Achter de schermen bij de verschillende redacties werd er volop gespeculeerd. Lubach kwam, zag en overwon: op de eerste avond keken er maar liefst 1,6 miljoen Nederlanders. Dat zijn aantallen die vergelijkbaar zijn met DWDD van Matthijs van Nieuwkerk.

Lubach maakt met De Avondshow niet de fout om Jinek en alle andere talkshows te kopiëren. Eva Jinek nam daarentegen wel enkele vaste onderdelen van de NPO mee naar RTL, zoals Binnenhof-watcher Jair Ferwerda en Lucky TV. Lubach keek weer met een schuin oog naar Amerikaanse voorbeelden, waaronder The Daily Show met presentator Trevor Noah. De Lubach-show wordt geproduceerd door het tv-bedrijf van de partner van minister Kajsa Ollongren, Human Factor.

Omroep Max

Met meer dan 5 miljoen dagelijkse kijkers draait het meningen- en opiniecircus elke avond op volle toeren. In Hilversum wordt er nog wel eens badinerend gedaan over de talkshow Tijd voor Max.

Echter, de presentatoren Sybrand Niessen en Martine van Os blazen een flink partijtje mee met hun middagmagazine waar 6- tot 800.000 Nederlanders op afstemmen. Helemaal niet slecht.

De Oekraïne-crisis bezorgde Margriet van der Linden hogere kijkers­aantallen na een matige start. Zij maakte plaats voor de talkshow Khalid & Sophie van BNNVARA. Het praatprogramma van de oud-advocaat Khalid Kasem en Sophie Hilbrand die na de stroeve eerste seizoenshelft opnieuw een poging wagen de kijkers voor zich te winnen. 

Tags

CHRIS WOERTSERNST KUIPERSEVA JINEKFIDAN EKIZHUMBERTO TANJEROEN PAUWJOHN DE MOLOMROEP WNLOP1OZCAN AKYOLRTLSBSTALKSHOW

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck