Idee om gezicht Jan Smit vast te leggen kwam uit koker Jaap Buijs

Het idee om het gezicht van Jan Smit te laten registreren als merk, is nog afkomstig van de in 2015 overleden artiestenmanager Jaap Buijs. Dat laat zijn zoon Aloys desgevraagd weten aan het ANP. “Ons is verteld dat je het beter wel kan doen.” Tobias Cohen Jehoram, hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht, laat weten dat een dergelijke aanvraag in verreweg de meeste gevallen niets toevoegt omdat iedereen een beroep kan doen op het portretrecht.
Het verzoek werd in 2015 voor het eerst ingediend bij een daarvoor bestemd Europees bureau, in de periode dat Jaap Buijs nog leefde. “Dan staat dat maar geregistreerd” was de gedachte destijds, aldus Aloys.
Niet nodig, meent Tobias Cohen Jehoram. “Als iemand zijn beeltenis gebruikt zonder toestemming, dan kan er bezwaar tegen worden gemaakt op basis van het portretrecht.” De functie van een merk is om de herkomst van een product te onderscheiden van andere, legt de hoogleraar uit. In het geval van een gezicht dat wordt ingezet in reclame, zoals bij Smit, is dat niet nodig volgens de hoogleraar. “Dus het zou kunnen dat de merkregistratie uiteindelijk wel lukt, maar de vraag is dan: wat heb je eraan? Het brengt vooral extra kosten mee.”
Het verzoek dat in 2015 werd ingediend werd in 2016 geweigerd, waarna bezwaar is aangetekend. Ook tegen het nieuwe besluit, namelijk dat Jan Smit niet een bijzonder genoeg gezicht heeft om te laten registreren als merk, wordt volgens de manager in bezwaar gegaan.
BuzzE