E-bike kost een Lamborghini?
Ons land telt op dit moment meer dan 2,6 miljoen e-bikes. Het is op dit moment het meest verkochte rijwiel ondanks dat de afschrijving met een beetje pech hoger is dan van een dure sportwagen…
Wij hebben al zeven jaar zo’n elektrische fiets. Zij van Gazelle, ik van Trek. De totale kosten waren bijna 5.000 euro en dat is echt een rib uit je lijf. Ik besefte toen niet dat met een beetje pech de afschrijving hoger is dan van een Lamborghini. Vooral als je relatief weinig rijdt zoals wij: 3400 kilometer in zeven jaar. En altijd goed onderhouden.
Dit jaar werd mijn vrouw door het e-bike noodlot getroffen… In het voorjaar begaf de motor het. Een nieuwe kostte 1200 euro. Ik probeerde de rijwielverkoper duidelijk te maken dat het toch belachelijk is dat een motor na 3400 kilometer kaduuk gaat.
Hij had daar geen duidelijke verklaring voor. ,,Misschien had u meer moeten schakelen. Dat is beter voor de motor,” zei de man tegen mijn vrouw die altijd in de zwaarste versnelling trapt.
Ik liet het er niet bij zitten en schreef een boze brief naar Gazelle, want schrijven kan ik wel. Om een lang verhaal kort te maken. Mijn vrouw kreeg voor 250 euro een nieuwe motor en dus feitelijk een nieuwe fiets. Dachten wij.
Maar in juni brak een pinnetje aan de buitenkant van de accu af, waardoor deze niet meer kon worden opgeladen. Voor de rest was de accu nog prima.
De rijwielhersteller had wederom slecht nieuws voor ons. ,,U moet een geheel nieuwe accu kopen. Dat is 500 euro.” Ik wilde de man over de balie trekken, maar mijn vrouw voorkwam deze moordaanslag.
Ik zocht op internet en na enig zoekwerk brachten wij de accu naar Battery Fact in Nijmegen, gespecialiseerd in het opknappen van (fiets)accu’s. Het duurde een paar uur en in de tussentijd winkelden we in het winkelcentrum Dukenburg wat allesbehalve een belevenis is.
We moesten 58 euro aftikken en dat is een stuk minder dan de 500 euro. ,,Misschien weet die fietsenmaker niet dat je de accu kunt laten opknappen,” zei eigenaar Jos Lenssen in een milde bui.
Lieve lezer, bezint eer ge begint als u een e-bike koopt. Rijdt er vooral veel kilometers mee zoals mijn buurman Simon die de accu pas na 10.000 kilometers moest vervangen.
En laat u niet met een kluitje in het riet sturen.