De Laatste Dans breekt ongevraagd het privédomein binnen
Ademloos word je in de podcast De Laatste Dans (NPO) meegenomen door meesterverteller Frans Pollux in een verhaal over een zekere Uwe. De van oorsprong Duitser vertrok zeven jaar geleden plotseling uit Roermond. De man zou toen longkanker hebben gehad en verdween uit het leven van zijn cafévrienden. Hij verliet huis en haard.
Het emotioneel afscheid en de twijfels die daarna ontstonden over zijn ziekte en vermeende leugens, waren voor zanger Frans Pollux aanleiding om in het Uwe-mysterie te duiken. De Laatste Dans op muziek van Pollux, die al jarenlang in de Top 2000 staat met Hald Michs Ens Vas, is een fascinerende speurtocht in het verleden van deze Uwe.
Uiteraard geen spoilers in deze recensie. De 7 afleveringen zijn magistraal goed gemaakt, de zoektocht naar vrienden, familie, de ex van Uwe en de hoofdpersoon zelf, is een spannend luisterboek. Het maakt deze podcast tot een van de meest succesvolle van dit jaar.
Een aanrader dus. Verteller Pollux uit Venlo heeft een fijne stem en zijn zelfrelativering zorgt ervoor dat je aan je koptelefoon gekluisterd blijft.
Pollux stelt zichzelf een aantal keren de vraag of er wel sprake is van legitimiteit van zijn speurtocht naar de waarheid rond Uwe en diens beweegredenen om te verdwijnen. Bovendien is er de suggestie van mogelijk gepleegde strafbare feiten.
Want is het niet vreemd dat een podcastmaker inbreuk maakt op het privéleven van iemand, terwijl er geen journalistieke argumenten zijn, behalve dan dat het gaat om een prachtig verhaal? Alsof er geen AVG’s bestaan of andere privacynormen moeten worden gehanteerd.
Ga zelf maar eens luisteren en oordeel daarna. Beantwoord na de 7 plezierige luister-uurtjes alsnog de vraag of Frans Pollux niet over de schreef is gegaan met zijn vergaande interesse in een wildvreemde.