Antoinette Hertsenberg maakt ruzie met NPO-baas
Antoinette pakte haar hoogste baas Frans Klein stevig aan in De Vooravond. De publieke omroep maakt steeds meer plaats voor programma’s als Showcolade en Tik M Aan. En dat maakt Antoinette kwaad.
De NPO-kijker is aan het vergrijzen. Dit gebeurt in hoog tempo, dus moeten er meer programma’s uitgezonden worden die de jongere kijkers aantrekken. Maar in de plaats daarvan, moeten programma’s als Radar en Opsporing Verzocht zendtijd inleveren.
Rouw op het dak
Radar schrapt dit jaar 14 afleveringen, terwijl het wekelijks wel 1,5 miljoen kijkers trekt. De 24 overige afleveringen moeten een jonger publiek aantrekken. ,,Dat besluit viel ons heel rouw op het dak”, laat Antoinette Hertsenberg in het AD weten. Ze is al 26 jaar presentatrice van Radar.
In De Vooravond pakt de presentatrice haar NPO-baas Frans Klein hard aan. Ze vraagt zich af of er nog wel ruimte over blijft voor échte onderzoeksjournalistiek, want dat is volgens haar toch echt de hoofdtaak van de publieke omroep.
Vooral dat de omroep ruimte maakt voor tv-amusement snapt Antoinette niet. ,,Showcolade en Tik M Aan zijn programma’s die als opvolger voor familiair amusement bedoeld zijn in het weekend”, werpt Frans tegen. Toch moet Radar er wel voor inleveren.
50-plus kijker
Het kijkpubliek van NPO1 bestaat voor 80 procent uit 50-plussers, tien jaar geleden was dit nog 70 procent. Dus moet de leeftijdssamenstelling beter. ,,Als het gaat over de 50-plus kijker: daar hebben we een hele zender voor”, aldus Frans. Volgens hem kan de oudere kijker na verjonging van NPO1, ook gewoon terecht op NPO2.
Antoinette is het daar niet mee eens. ,,Dat kun je van de jongeren ook zeggen, die hebben NPO3”, klaagt ze.