7 vragen over… YouTube-fenomeen Bankzitters

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Koen, Raoul, Robbie, Matthyas en Milo zijn wereldberoemd op YouTube. Ze stonden in een strak uitverkocht Tivoli en hebben zelfs een eigen tv-programma. De jongere lezers weten ongetwijfeld wie de Bankzitters zijn, maar voor degenen bij wie nog geen belletje gaat rinkelen: 7 vragen over dit bijzondere fenomeen.

Wie zijn Bankzitters? 

De formatie bestaat uit vijf jeugdvrienden: Koen van Heest, Robbie van de Graaf, Matthyas het Lam, Raoul de Graaf en Milo ter Reegen. Ze zijn niet zomaar bankzitters, maar behoren tot de elite van YouTube Nederland met meer dan 750.000 abonnees en vierhonderd miljoen views. Ze staan bekend om hun grappen, gamen en challenges, zoals de heetste peper ter wereld eten, of alles van de menukaart in een restaurant bestellen. 

Waarvan kunnen we zo nog meer kennen?

Ze deden mee aan Het Jachtseizoen van StukTV en hebben hun eigen reisprogramma Van A naar Onbekend op Prime Video. Ze scoorden hits met feestnummers zoals Stapelgek, Baldadig, Factureren en Je Blik Richting Mij. Daarmee behaalden ze Top 40-noteringen. Online gaat het helemaal los met miljoenen streams op Spotify en views op YouTube. 

Zijn Bankzitters dan ook popidolen? 

Nou, dat is misschien wat overdreven. Hun muzikale avontuur begon als een grap met een parodie op foute boybandliedjes. Tot hun eigen verbazing zat het nummer Stapelgek bij de vijf hoogste binnenkomers in de Top 2000. Raoul van Bankzitters zegt: ,,Het is bizar, we voelen ons on top of the world. En dat zonder enig muzikaal talent.” Ze stonden in Tivoli, treden op bij verschillende festivals deze zomer en zijn geboekt voor Chantals Pyjama Party in de Ziggo Dome. 

Hoeveel harken Bankzitters eigenlijk binnen met hun imperium? 

De geschatte nettowaarde van de influencers op YouTube ligt ergens tussen de €143.000 en €857.000. Maar deze jongens hebben meerdere ijzers in het vuur om hun bankrekening te spekken. Het is veelzeggend dat Koen rondrijdt in een splinternieuwe BMW M3 Competition. Daaruit kunnen we wel concluderen dat ze goed in de slappe was zitten. 

Wat als het YouTube-succes als een zeepbel uit elkaar spat?

Geen zorgen, bijna alle Bankzitters hebben een hbo- of universitaire studie gevolgd. Neem bijvoorbeeld Mathijs, die heeft gestudeerd aan Tilburg University en waarschijnlijk de ICT-advocatuur in wil: ,,Als Bankzitters vinden we het als groep sowieso ook belangrijk dat je je persoonlijke ontwikkeling voorop stelt.”  

Hadden Bankzitters nou een akkefietje met Dries Roelvink?

De volkszanger was inderdaad nogal teleurgesteld in de samenwerking met Bankzitters. Hij nam het nummer Fantastico op met de populaire YouTubers, maar vond dat ze weinig inzet toonden. Volgens hem promootte hij de single overal, terwijl zij niets deden. Dries: ,,Die jongens maken hun naam wel waar, want ze blijven gewoon lekker op de bank zitten, haha!”

Zijn deze bankzitters al van de markt?

Koen staat het meeste in de spotlights met zijn liefdesleven, want hij is aan het daten met Juultje Tieleman, een beroemde YouTuber en influencer. Ze houden hun romance graag low-key: anderhalf jaar geleden deelden ze een zoenfoto op Instagram met de tekst ‘Love you’, maar naar buiten toe laten ze zich zelden zien. 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck