Yvonne Coldeweijer raakte 25.000 euro kwijt: ‘Had een dom idee’

Dom idee leidde tot megaverlies voor Yvonne
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Charlotte Wijnen

Yvonne Coldeweijer is al jaren een ondernemer en in 2015 had ze het idee om een bedrijf op te zetten in het verhuren van designertassen. Dat idee kostte haar maar liefst 25.000 euro.

Yvonne Coldeweijer had naar eigen zeggen te vaak naar Sex and the City gekeken en kwam op het idee om net als in de serie designertassen te gaan verhuren. ,,Ik dacht: dit hebben we in Nederland nog niet”, vertelt Coldeweijer in een filmpje op haar juicekanaal. ,,Ik hou van risico’s, dus ik had de bank benaderd en gevraagd om een lening van 25.000 euro.”

Lening

Coldeweijer legde vervolgens haar businessplan uit. ,,De bank vond mijn idee best wel een goed idee en gaf mij zo dat geld. Met dat geld kocht ik een hele hoop designertassen. Ik kocht Chanel Boy bags, een Hermès clutch, een YSL Fringe bag… Ik had het hélemaal bedacht en ik ging dit gewoon doen.”

Niet verzekerd

Het leek een groot succes te worden. Coldeweijer stond met haar bedrijf in verschillende bladen en blogs en dacht dat ze raak geschoten had. Totdat ze bij haar derde boeking een ketting van duizend euro verhuurde. ,,Ik had het opgestuurd naar een klant, met DPD. Natuurlijk het hoogst verzekerd, aangetekend, alles wat maar mogelijk was. Dat had ik natuurlijk van te voren heel goed uitgezocht”, vervolgt Yvonne. ,,En wat denk je? DPD stuurt deze ketting van duizend euro naar een Zara, dichtbij het huis van die persoon. Why? Dus deze huurder was super lief en die ging zoeken bij de Zara. Kreeg ze uiteindelijk de ketting, maar het was doormidden gebroken.”

Yvonne raakte niet in paniek, omdat ze dacht dat ze verzekerd was. ,,Ik dacht: hier ben ik voor verzekerd, dit moet mijn bedrijf aankunnen. Dus ik aangeklopt bij DPD en die zeggen doodleuk tegen mij: ‘Nee, dat kan niet. Dat is niet verzekerd. Je krijgt 0 euro.”’

‘Mega dom idee’

Op dat moment begon Coldeweijer te twijfelen aan haar idee, want wat gebeurt er als iemand een tas steelt? ,,En toen ging ik dus speuren en het bleek heel erg dom te zijn. Het was een risico plan. Geen één verzekeraar wilde hierin mee. En toen bedacht ik dat ik echt een mega dom businessidee had.”

Verlies

Ze besloot alle designertassen te verkopen. En hoewel er vaak wordt gezegd dat designertassen alleen maar meer waard worden, was dat bij Yvonne niet het geval. ,,Probeer maar eens in een paar weken je hele tassencollectie te verkopen. Dan ga je erachter komen dat de meeste mensen niet meer willen betalen dan de retailprijs. Dus je gaat echt wel verlies lijden.”

Tags

YVONNE COLDEWEIJER

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck