Wereldkerstcircus in Carré
Amper twee weken oud en Elisa van der Meijden lag al in haar reiswiegje midden in de piste van Carré. Glitter en glamour zijn haar met de paplepel ingegoten. Als kind struinde ze backstage tussen artiesten uit alle windstreken, jongleurs die nog een laatste trucje oefenden en acrobaten die op het draad balanceerden.
„Het voelde echt als een magische wereld, vooral met kerst”, zegt ze met een vleugje nostalgie. Inmiddels staat Elisa zelf aan het roer van vaders bedrijf Stardust, waar ze strak de hoge standaard bewaakt. „Kwaliteit, daar staan we voor. Mijn vader begon dit circus, en dat niveau houden we vast. Je wilt die oehs en aahs horen.”
Paardenfluisteraar
Dit jaar haalt Carré niet één, maar twee Gouden Clown-winnaars in huis – de Oscars van de circuswereld, zeg maar. De ster van de show? Flavio Togni, de Italiaanse paardenfluisteraar die met zestien paarden in perfecte symfonie de piste verovert. „Dat soort klassieke acts blijven gewoon bijzonder”, zegt Elisa. „Zeker hier in Carré, met onze lange traditie van paarden in de piste.” En dan hebben we Flight of Passion, een luchtduo dat acrobatiek en poëzie op duizelingwekkende hoogtes combineert. Elisa: „Dit is geen circuskunst meer, dit is topsport.”
Maar ook de frisse wind waait door Carré. Zo duikt breakdancegroep Extreme Light, compleet met lichtgevende pakken, het donker in. Elisa: „Het ziet er waanzinnig uit. Het is echt een verrassende toevoeging aan het programma.” En dan is er nog Strahlemann & Söhne, het jongleerkoppel dat elkaar al jonglerend van outfit laat wisselen. „Het is meer dan techniek. Ze hebben die jaren bij de Crazy Horse in Parijs goed benut. Humor, creativiteit, dát zijn de acts die me raken.” En wat te denken van die bijzondere act uit China, een nieuwe versie van de Gouden Clown-winnaar van 2022. In deze Pas-de-Deux balanceert een ballerina op spitzen op de schouders – en zelfs het hoofd – van haar partner, helemaal in de sfeer van Het Zwanenmeer. „Het is niet zomaar een act; je wordt erin meegezogen en het emotioneert je gewoon.”
Glitterpakje
Voor de bezoeker lijkt in het circus alles glanzend en perfect: glitter, glamour en adembenemende acts. Maar wat het publiek niet ziet, is dat achter de schermen niemand in gouden glitterpakjes rondloopt. Daar wordt gezweet. „Iedereen is keihard aan het werk en aan het knallen om de show voor het publiek zo fantastisch mogelijk te maken”, zegt Elisa.Gedreven vervolgt ze: „In het circus draait alles om doorzetten en discipline. Artiesten staan soms uren van tevoren klaar voor hun act van een paar minuten, en voor een middagvoorstelling begint hun warming-up soms al om zeven uur ’s ochtends.” Elisa herinnert zich een acrobatiek-duo dat, zelfs met kerst, niets anders at dan afgewogen porties rijst en kip. „Hun lichaam is hun instrument; een patatje zat er dus écht niet in.” Toch is er wel degelijk sprake van een familie-kerstgevoel.
Zeeleeuwen
Elisa zegt: „Aan het eind van de dag zitten we met z’n allen aan een geïmproviseerde kersttafel, als één grote familie. Dat straalt volgens mij ook uit naar het publiek. Mensen voelen zich onderdeel van onze circusfamilie.”
Er was een tijd dat je in Amsterdam niet raar hoefde op te kijken als er zeeleeuwen in de grachten bij Carré zwommen en olifanten buiten paradeer-den. Elisa: „Vroeger kwamen mensen echt voor de het spektakel van de olifanten en tijgers. Alleen, de tijden veranderen en het circus dus ook. Maar we hebben laten zien dat kwaliteit ook zonder wilde dieren kan.”
De oprichter
De passie voor paarden blijft, zegt Elisa, verwijzend naar Oscar Carré, de oprichter van het circus. „Oscar begon zijn circus ooit vanuit een enorme liefde voor paarden. Die traditie zit nog steeds in Carré. Als de paarden de piste opkomen, denk ik dat hij trots vanuit de hemel toekijkt.”