Vrouwen en menselijk contact dominant op IFFR

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

ROTTERDAM – Wat betekenen verhalen in een tijd waarin feiten er nauwelijks meer toe lijken te doen? Dat is een vraag die de komende twaalf dagen wordt verkend op het 47e editie van IFFR. Bero Beyer presenteert in zijn derde jaar als festivaldirecteur een spannende selectie waarin sterke vrouwen en beeldvorming – al dan niet door de media – de boventoon lijken te voeren.

“In deze tijd waarin feit en fictie steeds dichter naar elkaar toe kruipen is het fijn dat er films en verhalen zijn die ons dwingen een stap naar achter of opzij te doen”, stelt Beyer. “Wat heeft de #MeToo-discussie bijvoorbeeld gedaan voor de verhouding tussen mannen en vrouwen? Hoe gaan we om met fake news? Wat zien we anno 2018 als we onszelf in de spiegel aankijken?”

In de selectie zitten dit jaar opvallend veel Oscarkandidaten zoals The Shape of Water (over de liefde tussen een stomme vrouw en een zeemonster tijdens de Koude Oorlog), Lady Bird (over een eigenzinnig tienermeisje) en I, Tonya (over de bizarre carrière van schaatsster Tonya Harding). “Een dominant thema in de films is ook de volgende stap, het leggen van menselijk contact”, aldus Beyer. “Het uitsteken van een hand naar anderen. Durven geven om mensen in je nabijheid.”

Verjongen

Volgens de festivaldirecteur zijn dat soort hoopvolle verhalen belangrijker dan ooit in de tijd waarin de Amerikaanse president er niet om lijkt te geven wat feit of fictie is. “De kracht van cinema is dat het een kunstvorm is die ons heel goed kan spiegelen hoe we onze wereld vormgeven, en hoe we omgaan met de verhalen die ons in ons leven worden voorgeschoteld”, legt Beyer uit. “Hoe gaan we om met onze geschiedenis? En hoe zal de geschiedenis op ons terugkijken?” Hij constateert tevreden dat het publiek dat naar het IFFR komt flink aan het verjongen is. In het programma wordt daar ook rekening mee gehouden; zo draaien er meerdere films over jongeren, zoals Oscarkandidaat Lady Bird of het controversiële Nederlandse drama Wij die zijn wereldpremière beleeft in Rotterdam.

Het IFFR ontvangt dit jaar een aantal grote gasten. De Franse actrice Charlotte Rampling spreekt over haar rol als vrouw in de huidige tijd en Oscarfavoriet Paul Thomas Anderson presenteert zijn nieuwe film Phantom Thread. Armando Iannucci, de man achter hitserie Veep, houdt een masterclass. “Paul Thomas Anderson is al eerder in Rotterdam geweest toen hij nog vrij onbekend was”, knikt Beyer. “Veel gasten komen graag terug, omdat ze weten dat het hier écht om hun werk gaat. We halen geen sterren naar Rotterdam puur omdat het sterren zijn, maar alleen als ze iets prachtigs aan ons publiek willen laten zien.”

Het IFFR vindt plaats van 24 januari tot en met 4 februari.

 

BuzzE

 

 

Tags

CONTACTVROUWEN

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck