Supersnelle show Even tot Hier kraakt AD en nepnieuws
In een vlijmscherpe 45 minuten hebben Niels van der Laan en Jeroen Woe in hun nieuwe humorshow EVEN TOT HIER het nepnieuws en vooral de krant AD op de hak genomen in verband met de berichtgeving over Urk.
,,Als je op zoek bent naar de waarheid heb ik een advies: AD! Oftewel Atijd Dubbelchecken…. AAAADDDDDD”, zo sloot de deus ex machina (de winnaar van de nieuwskwis) de student Martijn Bijvoets de eerste EVEN TOT HIER af. Ook de andere media kregen er trouwens van langs: ,,Zelfs het Journaal is half verzonnen.”
ANALYSE
De eerste editie van Even tot Hier bleek een razensnelle reis door het nieuws van de afgelopen week, vergelijkbaar met De Kwis waar Woe, Van der Laan en hun schrijversteam eerder voor werkten. Een ingenieuze combinatie van musical – in dit geval fragmenten uit West Side Story, drie actuele gasten (onder andere met Paul Rosenmöller van GroenLinks) en wekelijks een artiest die een bekend nummer van zichzelf zingt met een actuele tekst (in de geval over de onderwijsstaking) zorgen voor eindelijk weer eens wat vernieuwing op de Nederlandse tv.
Ook het musical gezelschapje, dat in een aantal scenes over de rellen in het vissersdorp Urk, deed van zich spreken. Knap gezongen, fris en bovendien voorzien van een stel rake actuele teksten. Je zult het maar moeten doen, want het verschil met kromme-tenen-tv is flinterdun.
Hoe lang de creatieve geesten van Even tot Hier het rappe tempo van de eerste aflevering gaan volhouden, is natuurlijk even afwachten. Misschien geldt dat ook wel een beetje voor de kijkers, want bij ongeveer de 40e multiple choice-vraag verslapt de aandacht uiteindelijk toch wel een beetje.
Met gemiddeld drie grappen per minuut en alle actuele teksten, ook voor de liedjes, plus de vormgeving van het programma wordt hier een fraaie prestatie geleverd. Een verademing ten opzichte van de vele, doodsaaie talentenshows met steeds weer dezelfde juryleden waar het onderscheid tussen Gordon, Paul de Leeuw, de Angela’s, de Ali’s en al die anderen na een decennium battles en draaiende stoelen niet meer is te maken.
Even tot Hier wordt geproduceerd door het tv-bedrijf Medialane van de dochter van Joop van den Ende. De score van een miljoen kijkers voor de eerste editie is bepaald niet slecht. Met deze Nederlandse Saturday Night Live komt er weer wat leven in de brouwerij.