RTL gebruikt AI om onlinehaat in kaart te brengen

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

RTL is een data-onderzoek gestart met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) om de omvang van onlinehaat in kaart te brengen. Dat maakt de zendergroep vrijdag bekend. Ook wordt onderzocht welke groepen mensen het vaakst te maken krijgen met onlinehaat.

Het onderzoek richt zich op de grootste Instagramplatforms van RTL, dus RTL.nl, RTL Nieuws, Videoland en RTL Boulevard. Daarbij worden social comments op deze platforms geanalyseerd.

“Helaas zien we onlinehaat, ook op onze platforms, de laatste jaren fors toenemen”, zegt RTL-zenderbaas Peter van der Vorst. “Dat raakt bijvoorbeeld ook onze talenten, deelnemers aan programma’s en tafelgasten. Sommigen kiezen ervoor om dan maar niet meer zichtbaar te zijn. Dat gaat ten koste van de diversiteit op het scherm en dat vind ik verschrikkelijk.”

Plicht

RTL-directeur Sven Sauvé zegt dat “de rol van AI” binnen RTL “steeds groter” wordt. “Ik geloof dat die kennis en kunde niet enkel en alleen moet worden ingezet voor commerciële doeleinden. Wij hebben de plicht verder te kijken en daarom ben ik trots op het feit dat we deze kennis nu inzetten om dit maatschappelijke probleem zichtbaar te maken en aan te pakken.”

De resultaten van het onderzoek worden in september dit jaar verwacht. Uit de eerste resultaten blijkt dat de lhbti-gemeenschap, vrouwen en mensen van kleur overmatig met onlinehaat te maken krijgen en specifiek doelwit zijn van haat en intimidatie wanneer ze bij RTL en Videoland te zien zijn.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck