ProRail heeft moeite voldoende treinverkeersleiders te vinden

Advertentie
UTRECHT (ANP) – ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden steeds duidelijker, schrijft de spoorbeheerder in zijn vrijdag gepubliceerde jaarverslag. Er is een tekort aan opleiders en opleidingsplekken zijn lastiger te vullen, al leidt dit volgens het bedrijf niet tot acute bezettingsproblemen.
Volgens ProRail werd in april vorig jaar een eerder tekort aan treinverkeersleiders weggewerkt. Maar de rest van het jaar liep het tekort sommige perioden op tot 3 procent. Er zijn ook speciale opleidingsplekken. Deze kandidaten zijn nu in opleiding. Het slagingspercentage van de groep die in 2023 startte, lag echter op slechts 55 procent. Een jaar eerder was dit nog 66 procent.
“Dat bevestigt dat de gemiddelde kwaliteit van de kandidaten afneemt door toegenomen concurrentie op de arbeidsmarkt”, schrijft ProRail, dat verwacht dat het personeelsbestand verder krimpt en er nieuwe tekorten ontstaan. Door vergrijzing gaan er bijvoorbeeld ook regelmatig mensen met pensioen. Om vertrekkende collega’s te vervangen, zoekt de organisatie jaarlijks 120 nieuwe medewerkers om in opleiding te gaan tot treinverkeersleider.
Hinder
Een woordvoerder stelt dat er nu niet direct grote problemen zijn. Enkele jaren terug waren de tekorten volgens hem groter. “Vier jaar terug hebben er enkele malen geen treinen kunnen rijden als gevolg van een tekort bij de treinverkeersleiders. Dat is hopelijk nu niet nodig.” Hij benadrukt dat ProRail de afgelopen jaren het werk al aantrekkelijker heeft gemaakt. Ook is het bedrijf eerder een wervingscampagne gestart.
De situatie kan wel leiden tot hogere werkdruk voor bestaande medewerkers, staat in het jaarverslag. Om problemen in de uitvoering te voorkomen, wil ProRail het werk met minder mensen mogelijk maken. “Daarom investeren we in digitalisering en organiseren we werk anders.”
De spoorbeheerder waarschuwde reizigers eerder al dat ze ook dit jaar weer veel hinder kunnen ondervinden door de vele werkzaamheden aan het spoor. Door personeelstekorten bij aannemers zijn deze werkzaamheden volgens ProRail steeds vaker overdag, in weekenden en buiten vakanties.
ANP