Producenten bezorgd over bezuinigingen bij NPO
De bezuinigingen bij de NPO baren ook producenten die programma’s maken voor de publieke omroepen zorgen. Banijay Benelux en IDTV houden er rekening mee dat ook zij worden getroffen en wijzen op de grote rol die de productiebedrijven hebben bij de NPO.
Volgens Banijay-CEO Peter Lubbers worden de meeste programma’s gemaakt door producenten van buiten de omroepen. Hij is dan ook enigszins verbaasd dat sommige omroepen wijzen naar de gevolgen die de kabinetsbezuinigingen mogelijk hebben voor het budget van de externe productiebedrijven. “Het is belangrijk dat we met z’n allen kijken waar stappen kunnen worden gezet, dat geldt ook voor de omroepen.”
De publieke omroepen moeten volgend jaar ruim 20 miljoen bezuinigen, vooruitlopend op de plannen van het kabinet om in 2027 de omroepen te korten met ruim 150 miljoen euro. Lubbers noemt de bezuinigingen “werkelijk onbegrijpelijk”. “Het is symboolpolitiek. Op de hele begroting in Den Haag is dit zo’n klein percentage.” Volgens Lubbers is Banijay altijd al bezig met productinnovatie en efficiënt produceren. “Wij zitten al heel scherp aan de wind met de prijs-kwaliteitverhouding. Daar kunnen velen van leren, ook de omroepen.”
Kostenefficiënt
“Producenten werken al heel kostenefficiënt’, zegt ook Michel Nillesen, managing director bij IDTV. “Als er moet worden bespaard, zou je ook juist meer door de producenten kunnen laten doen.” Nillesen hoopt dat de omroepen goed kijken naar het belang van productiebedrijven. “Maar ik ben ook bezorgd, want het gaat ons waarschijnlijk toch raken. Er zal minder werk zijn omdat er minder besteld zal worden.”
Ook denkt de IDTV-baas dat productiebedrijven minder zullen inzetten op grote, dure programma’s, zoals Heel Holland Bakt en Wie is de Mol?. Al verwacht Nillesen niet dat deze populaire programma’s snel van tv zullen verdwijnen. “Wij maken Wie is de Mol? en ik kan me niet voorstellen dat dat verdwijnt, omdat het programma een hele grote doelgroep aanspreekt.”
De content die Nederlandse producenten maken, is volgens Banijay-baas Lubbers bovendien van grote economische waarde. “Wij zijn het derde exportland ter wereld als het gaat om tv-formats. We zijn een ontzettend experimentele branche.”
Hoewel de productiebedrijven ook content maken voor de commerciële omroepen en streamingdiensten, is de NPO “een heel belangrijke partij” voor Banijay. “Zowel voor wat we maken als het werkplezier dat we eraan beleven”, zegt Lubbers.
De omroepen bepalen de komende tijd onderling welke programma’s zij blijven maken en welke niet, wat ze vervolgens bespreken met de NPO. Frederieke Leeflang, voorzitter van de NPO, is “al langer met de omroepen in overleg” over de bezuinigingsopdracht. De NPO werkt zelf ook aan structurele bezuinigingen in 2026.
BuzzE