Ook Arrow Classic Rock wil FM-frequentie

Advertentie
Arrow Classic Rock wil weer uitzenden via FM. De radiozender, die nu alleen te horen is via internet en DAB+, wil meebieden als er een veiling van de landelijke FM-frequenties komt, laat de zender donderdag weten.
Aanleiding is de rechtszaak die KINK heeft aangespannen. Die zender aast al lange tijd op een plek in de ether, maar kreeg de kans niet omdat de frequenties vanwege corona niet opnieuw werden verdeeld. De huidige zendvergunningen zouden op 31 augustus 2022 aflopen en daarna volgens de Telecommunicatiewet herverdeeld moeten worden. Het kabinet besloot vorig jaar echter om de huidige frequenties met drie jaar te verlengen. Het ging om een ‘noodverlenging’, zodat radiostations konden herstellen van de lage advertentie-inkomsten in coronatijd.
Eerder deze maand bleek echter dat adverteerders in 2021 meer uitgegeven hebben aan reclame op de radio dan voor het begin van de coronacrisis. De bestedingen aan audioreclame stegen met ruim 23 procent tot 209,5 miljoen euro. KINK meldde eind vorig jaar al dat de noodverlenging “buitenproportioneel” was omdat de advertentiemarkt “spectaculair aan het herstellen” was.
Arrow Classic Rock was in 2009 voor het laatst in de ether te horen. De zender verloor destijds zijn frequentie omdat het een betalingsachterstand had bij de Nederlandse overheid.
BuzzE