Meer Nederlanders gebruiken sociale media, populariteit X daalt
AMSTERDAM (ANP) – Het aantal Nederlanders dat sociale media gebruikt is afgelopen jaar licht gegroeid, maar mensen worden kritischer over welke platforms ze gebruiken. Dit concludeert onderzoeksbureau Newcom in het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek. Vooral X en BeReal werden minder populair.
Afgelopen jaar hebben 14,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder volgens Newcom sociale media gebruikt, tegen 14,3 miljoen mensen een jaar eerder. X had in 2024 450.000 gebruikers minder, een daling van 14 procent. In totaal gebruikten 2,8 miljoen Nederlanders X. Bij de kleinere platforms was BeReal de grootste uitschieter. De foto-app verloor 600.000 gebruikers en kwam in 2024 uit op 900.000 mensen die het platform gebruikten.
Newcom meldt niet waarom mensen een bepaald platform minder of meer gebruikten. Bij X speelt mogelijk mee dat eigenaar Elon Musk een bondgenoot van Donald Trump is geworden. Trump is sinds deze week weer de president van de Verenigde Staten en Musk is een van zijn adviseurs.
Beschermen
Met name LinkedIn, TikTok en Snapchat werden vorig jaar populairder. LinkedIn had in 2024 5,7 miljoen gebruikers, 4 procent meer dan in 2023. TikTok en Snapchat kregen er 3 procent meer gebruikers bij.
Bijna zes op de tien ondervraagden zeggen voor een verbod op sociale media te zijn voor kinderen en jongeren onder de 16 jaar. Vooral veel 60-plussers en millennials (tussen de 29 en 44 jaar oud) gaven aan daar voorstander van te zijn. Meest genoemde reden is dat kinderen nog niet goed kunnen omgaan met de schadelijke effecten van sociale media. Kinderen beschermen tegen ongepaste of schadelijke inhoud op platforms en hen meer tijd en ruimte geven om zich te richten op hun schoolwerk en persoonlijke ontwikkeling werden ook vaak genoemd als argument. Aan het onderzoek deden ruim 6400 Nederlanders mee.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat Nederlanders vorig jaar gemiddeld 115 minuten per dag op sociale media zaten, net zo lang als het jaar daarvoor. Mensen van 40 jaar en ouder hebben iets meer tijd doorgebracht op sociale media, mensen onder de 40 juist iets minder. WhatsApp was in 2024 nog steeds het populairste platform met 13,5 miljoen gebruikers. Dat zijn er 115.000 meer dan in 2023.
ANP