Lekker ‘snoepen’ in het LAM museum

Lekker snoepen in het LAM.
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Snoepen in een museum? Normaal een absolute no-go maar in het LAM museum juichen ze het deze zomer toe. Het museum in Lisse ontwikkelde in samenwerking met ambachtelijk snoepmaker Papabubble uit Amsterdam 4 unieke smaken voor bezoekers die passen bij de kunstwerken.

‘De smaken zorgen ervoor dat je langer en vooral anders naar de kunstwerken gaat kijken’, vertelt museumdirecteur Sietske van Zanten. ‘Je kijkt nooit objectief. Externe factoren bepalen mede wat je opvalt en of je iets positief of negatief ervaart. Een smaak en structuur in je mond, geeft je een nieuw perspectief op waar je naar kijkt en daarmee een écht andere kunstervaring.’

KOOPLUST

Net zoals de geur van versgebakken brood je kooplust in een supermarkt opwekt, en filmmuziek scenes dramatiseren of tergend spannend maken, beïnvloedt smaak je gedrag. Dat was het uitgangspunt voor het ontwikkelen van Proef een kunstwerk in het LAM museum. Je zintuigen zijn sterk met elkaar verbonden. Je mond beïnvloedt je ogen, en vice versa. Sietske van Zanten: ‘In het LAM museum willen we mensen enthousiasmeren voor het kijken naar kunst en onderzoeken hoe ze het meeste uit hun kunstervaring kunnen halen. Het toevoegen van smaken blijkt een ijzersterk middel.’

SNOEP OF SMERIG

De kleine pastilles die het LAM museum aanbiedt, smaken overigens niet allemaal als zuurtjes of toffees. ‘We dagen bezoekers uit, ook qua smaken. Sommige snoepjes worden als spannend of ronduit vies ervaren. De kunstervaring staat voorop.’ 

SMAAKMAKERS

Per zaal krijgen bezoekers een smaak waaraan één of meerdere kunstwerken gekoppeld zijn. Sommige smaken bevestigen wat je ziet en laten je simpelweg langer en intenser kijken. Andere zetten je op het verkeerde been en kunnen een heel nieuwe wending geven aan het verhaal van een kunstwerk. ‘Er zijn bezoekers die een bepaald kunstwerk als verdrietig ervaren. Wanneer ze de bijbehorende smaak proeven, verandert het gevoel en noemen ze het een gezellig tafereel. Je kunt het vergelijken met muziek. Als een ander liedje onder een filmpje zet, kan de video echt iets anders vertellen.’ 

GÉÉN GEWOON MUSEUM

Het snoepgoed dat het LAM aan de museumervaring toevoegt, is maar één van de vele dingen die het museum anders doet. Zo zijn er in dit kunstmuseum geen tekstbordjes bij de kunstwerken maar Kijkcoaches, kijkexperts die je tips op maat geven. En wil je naar het museum? Dan kun je zelf bepalen of je betaalt. Via de website zijn zowel reguliere kaartjes te bestellen als gesponsorde. 

Tags

LAM MUSEUMPAPABUBBLE

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck