Kijkcijferdieptepunt voor Oogappels: ‘Hype is voorbij’
De finale van Expeditie Robinson bleek de grote winnaar van de zondagavond met maar liefst 1.457.000 kijkers in de doelgroep 25-54 jaar. Het succes was niet te missen, zeker in vergelijking met vorig jaar, toen de finale ‘slechts’ 1,3 miljoen kijkers trok. Maar waar Expeditie Robinson glansrijk won, was het dieptepunt van de avond te vinden bij de film Oogappels: Goudappels…
Met een magere 820.000 kijkers en een marktaandeel van 11,4% in de felbegeerde doelgroep, bleef de film ver achter bij de verwachtingen, deelt Tina Nijkamp op haar Instagram. Het resultaat was zelfs lager dan dat van Gooische Vrouwen, dat 853.000 kijkers trok en een iets beter marktaandeel van 13,7% behaalde. “De Oogappels-hype lijkt wat voorbij,” klonk het onverbiddelijk.
Teleurstellend
Nijkamp, voormalig zenderbaas en kijkcijferexpert, schetst een somber beeld voor de toekomst van de populaire serie. Ze benadrukt dat de concurrentie van Expeditie Robinson zeker een rol speelde, maar dat dit resultaat toch “heel teleurstellend” is. Ter vergelijking: de vorige film, Kerstappels, wist in 2022 nog 1,3 miljoen kijkers te trekken. Deze scherpe daling lijkt erop te wijzen dat de magie van Oogappels langzaam verdwijnt.
De zondagavond blijft een strijdtoneel waarin successen en teleurstellingen hand in hand gaan. Terwijl RTL4 met Expeditie Robinson het publiek opnieuw wist te verleiden, lijkt KRO-NCRV een heroverweging nodig te hebben voor toekomstige Oogappels-films.