Kersvers Kruideniersmuseum: heerlijk terug in de tijd…
Het was de Utrechtse loco-burgemeester Eva Oosters die het splinternieuwe Kruideniersmuseum officieel opende. Dankzij steun van verschillende supermarktketens werd de locatie, ’t Hoogt 6, grondig gerenoveerd en je waant je hier terug in de tijd.
Veel bedrijven leverden een bijdrage aan de collectievan het museum, waardoor er voor de bezoekers veel te bekijken valt. Denk aan een oude koffiebonenbrander, Sunlight zeep in verpakkingen vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden en een groot assortiment blikjes. Daarnaast is er het bijna complete assortiment van producten die klanten konden ‘kopen’ met het spaarzegelsysteem van onder andere Nutricia, D.E. en Droste.
Betje Boerhave
Het museum in het historische pand aan het Hoogt 10 staat ook bekend als Betje Boerhavemuseum, naar de 19de-eeuwse kruideniersvrouw Elisabeth ‘Betje’ Boerhave-Cramer. Zij zou hier gewoond en gewerkt hebben.
Haar dagboeken werden aangetroffen in een blikken trommel onder de vloer van het winkeltje en in 1974 gepubliceerd in het Utrechts Nieuwsblad. Later bleek dat Betje nooit heeft bestaan. De dagboeken zijn fictief.
Filmzaal
Bezoekers wandelen door het kruideniersverleden naar de tijd van de supermarkt. De slogan van het museum is ‘Van Kruidenier naar Supermarkt, andere tijden, zelfde toewijding’.
Het volledig gerenoveerde pand bevat een oude kruidenierswinkel, een tentoonstellingsruimte én in het souterrain is een kleine filmzaal. Hier worden oude filmbeelden van kruideniers en hun klanten getoond. In de winkel is de toonbank met de indrukwekkende voorraadwand pure nostalgie.
Ook is er een grote verscheidenheid aan koopwaar. Zo zijn er peulvruchten, mosterd en thee, boterwafeltjes, polkabrokken diverse soorten drop en nog meer zoetigheid. Ook vind je er bruidsuikers en kerkpepermuntjes, alles uiteraard keurig afgewogen met geijkte koperen gewichten.
Sociale rol
Het wachten is op de kruidenier die zijn vaste klant begroet en vervolgens belangstellend informeert hoe het nu met hem gaat. Want die sociale rol van de kruidenier was ontzettend belangrijk, dat wordt ook zichtbaar op de historische afbeeldingen op de fotowanden.
Het waren met recht andere tijden en dat komt tot uiting in de fraaie presentaties van onder andere reclames en productverpakkingen van weleer. Dat er in een kruideniersmuseum op de centjes wordt gelet, is haast vanzelfsprekend. Om het museum draaiende te houden, de toegang is namelijk gratis, ondersteunen Nederlandse supermarkten het museum. Ook presenteren zij in het museum hun geschiedenis met een eigen bedrijfsvitrine.
Nóg leuker!
Het museum wordt gerund door vrijwilligers en is afhankelijk van particuliere giften en de verkoop van authentieke producten en de dagboekjes van Betje Boerhave. Want zoals de kruidenierswinkel in deze boekjes wordt beschreven, zo ging het er destijds echt aan toe. Het romantische verhaal eromheen maakt het alleen maar nóg leuker!