Jeffrey Wirtz lanceert volledig AI-gedreven radiostation
![](https://admin.ditjesendatjes.nl/wp-content/uploads/Jeffrey-Wirtz-lanceert-volledig-AI-gedreven-radiostation.jpeg)
Jeffrey Wirtz, bekend als YouTuber Egbert en sidekick in de RTL-talkshow Beau, lanceert zondag een online radiostation dat volledig draait op kunstmatige intelligentie. De muziek is door AI gegenereerd, net als de dj’s, het nieuws én de commercials. De naam van de zender is HDFM, dat staat voor High Definition Fake Music.
Het idee voor HDFM ontstond toen Wirtz samen met twee vrienden een hele berg liedjes had gemaakt via een daartoe bestemd AI-platform. “We hadden inmiddels een hele bibliotheek van twaalf uur aan toch wel luisterbare muziek, waardoor we dachten: wat is nu de beste manier om dit de wereld in te brengen? En dat werd een onlineradiostation.”
De makers bestudeerden grotere radiozenders als Radio 538 en SLAM! om te weten hoe een station is opgebouwd, vertelt Wirtz. Het drietal stortte zich daarna op het creëren van nep-dj’s. Types met namen als Renzo de Koning, Rob Douwe en Evert Kist krijgen allemaal een eigen programma met bijpassende muziek, waarbij ze om de twee a drie nummers de luisteraars toespreken. Ieder half uur is er ook nieuws te horen, maar ook dat is door AI-gegenereerd en heet dan ook het Nepnieuws.
Bedreiging
Hoewel HDFM vooral humoristisch is, kan Wirtz zich voorstellen dat het station door echte radiomakers als een bedreiging kan worden gezien. “Ik ben echt benieuwd wat zij ervan vinden. Ik ken toevallig een dj van een groter station en die was onder de indruk van wat we hadden gemaakt”, zegt de YouTuber. Wirtz denkt dat het uiteindelijk twee kanten op kan met dergelijke mogelijkheden met AI. “Of mensen laten zoiets links liggen, omdat ze op zoek zijn naar authenticiteit. Of deze manier wordt door radiostations omarmd omdat het voor bijvoorbeeld het maken van jingles heel makkelijk is.”
Wirtz en zijn compagnons hebben ook al een verdienmodel gekoppeld aan hun radiostation. Bedrijven kunnen advertenties inkopen en het eerste heeft zich reeds gemeld, bevestigt ook de betreffende computerfabrikant aan het ANP. “Die commercials worden dan wel op onze manier met AI gemaakt, zodat het helemaal past bij het station”, zegt Wirtz. De maker heeft vertrouwen in zijn zender. “Ik denk echt dat dit kan werken”, besluit hij.
BuzzE