Huismerken stoppen meer volkoren in hapklare maaltijden
DEN HAAG (ANP) – In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond. “In een jaar tijd is het aantal kant-en-klaarmaaltijden met volkorengranen meer dan verdubbeld”, aldus de organisatie op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous. Vooral makers van huismerken stoppen er vaker volkoren in, de Lidl voorop.
“In 2023 bevatten slechts 21 van die maaltijden volkorengranen, nu zijn dat er 52.” De bond heeft de beweegredenen van de producenten niet onderzocht, maar denkt dat het een en ander mede het gevolg kan zijn van eerder onderzoek dat ze presenteerde. Er is natuurlijk ook het Preventieakkoord, waarin de overheid met tientallen partijen plannen maakte om de bevolking gezonder te laten leven.
De Consumentenbond is erg blij met deze vooruitgang. Volkorengranen zijn belangrijk omdat ze veel meer vezels en vitamines en mineralen bevatten dan witte granen, benadrukt de klantenclub. “Helaas merken we bij de A-merken in ons onderzoek nog veel te weinig ambitie. Sommige fabrikanten zeggen dat volkorenproducten niet in de smaak zouden vallen bij consumenten”, zegt de bond. “Maar panelonderzoek van eind 2023 laat iets anders zien. Slechts 5 procent van de deelnemers gaf aan voorkeur te hebben voor witte granen.”
ANP