Halina Reijn over paniek in Hollywood: ‘Ik wilde naar huis’
Het klinkt als een sprookje: een film maken met Nicole Kidman en Antonio Banderas, staande ovaties ontvangen in Venetië en nu op de drempel staan van een doorbraak in Hollywood. Maar voor Halina Reijn was de weg naar het succes van haar nieuwste film Babygirl allesbehalve rozengeur en maneschijn. De regisseur, die eerder furore maakte met Bodies Bodies Bodies, deelt openhartig aan De Telegraaf hoe ze worstelde met onzekerheid en paniekaanvallen. „De nacht voor de eerste draaidag twijfelde ik aan alles. Wie ben ik om zulke grootheden te regisseren?”
Inmiddels woont Reijn in New York, maar tijdens een pitstop in Amsterdam vertelt ze over haar zenuwen voor de Nederlandse première van Babygirl. „Voor Nederland ben ik het meest nerveus,” geeft ze toe aan De Telegraaf. „Het gaat me uiteindelijk om wat mijn moeder en zussen ervan vinden.” Gelukkig wordt de film hier net zo enthousiast onthaald als in het buitenland.
Nicole Kidman
Halina’s avontuur begon onverwachts, toen niemand minder dan Nicole Kidman haar regiedebuut Instinct zag. „Nicole zocht vrouwelijke regisseurs en liet via haar manager contact opnemen. Het was surrealistisch.” Toch was de sprong naar Hollywood geen eenvoudige overstap. „De snelheid waarmee A24 werkt is indrukwekkend. In Nederland duurt alles eeuwig, maar daar gaat het in sneltreinvaart,” vertelt ze over haar samenwerking met de gerenommeerde studio.
Hoewel Babygirl nu de wereld verovert, waren de opnames intens. „Ik liep hyperventilerend de set op,” bekent Halina. Haar Nederlandse cameraman Jasper Wolf bood steun op cruciale momenten. „Nicole Kidman op de monitor zien tijdens het draaien, dat blijft onwezenlijk. Gelukkig hielp mijn nuchterheid me door de zwaarste dagen.”
Seksualiteit
Met een film die thema’s als seksualiteit, macht en zelfacceptatie verkent, heeft Halina wederom haar stempel gedrukt. „Ik wilde de complexe innerlijke wereld van vrouwen laten zien. Seksualiteit zit vaak in het hoofd.” Het resultaat: lovende recensies, award-nominaties en applaus op het wereldtoneel. „Ik heb alles op rood gezet, en tot nu toe werkt dat goed,” zegt Reijn trots. Toch voelt ze de druk voor toekomstige projecten toenemen. „Ze kennen me nu. De verwachtingen zijn hoger.”