Er gaat iets heel raars gebeuren met de kijkcijfers
Wie wil weten of een tv-programma goed heeft gescoord moet vanaf 28 augustus een week langer wachten op de resultaten. Sinds jaar en dag staan de kijkcijfers van de programma’s van de vorige avond ’s ochtends om 08.00 uur online via de site van de Stichting KijkOnderzoek, maar dat gaat dus met ingang van volgende maand drastisch veranderen.
Patricia Sonius, directeur Nationaal Media Onderzoek, kondigde dat onlangs aan.
Er wordt straks een week gewacht met het publiceren van de resultaten, omdat ook het zogeheten ‘uitgesteld kijken’ wordt meegeteld. Veel Nederlanders kijken niet meer alleen op de breedbeeld tv in de huiskamer, maar ook later via een hun tablet of mobiele telefoon naar de tv-programma’s.
Top of flop
Fans van de kijkcijfers, zoals de media die de resultaten zo snel mogelijk willen publiceren, is het een hard gelag. Want bij de introductie van bijvoorbeeld een nieuw programma wordt op basis van de kijkcijfers de volgende ochtend meteen het etiket opgeplakt of het programma een succes of een flop is. Op die conclusie moet dus vanaf eind augustus een week worden gewacht.
De branche van mediabureaus en reclamemakers ontvangen nog wel de voorlopige cijfers maar houden die geheim. TV-kijkers, die willen weten of een programma goed heeft gescoord, hebben het nakijken. Volgens het Nationaal Media Onderzoek ontstaat door dit besluit een veel betrouwbaarder beeld met betrekking tot het totale bereik.
Slapeloze nachten
Vooral zenderbazen en programmamakers vrezen de kijkcijfers van de volgende ochtend. Hetzelfde geldt voor redacties van talkshows. Kijkcijfers zijn heilig in Hilversum. Succes wordt daaraan afgemeten. Of Op1 beter scoort dan de concurrent Jinek of Renze of juist andersom is bepalend voor het humeur van de redactiechefs en de presentator.
Zendercoördinatoren en producenten hebben soms slapeloze nachten van de kijkcijfers, die de carrière van een presentator kunnen maken en breken.