Emile huilt om de winkelleegstand
De winkelleegstand in talloze steden stemt mij verdrietig. En als een pand (tijdelijk) wordt verhuurd, gebeurt dat vaak aan een zogeheten pop-up-store waar vaak rommel wordt verkocht en die net zo snel weer verdwijnt.
Ik woon vlak bij Tiel. De belangrijkste winkelstraat is de Waterstraat met minstens 100 winkels. Ik kwam bijna 50 jaar geleden voor het eerst in deze stad. Ik denk dat er nog een stuk of vijf winkels uit die tijd zijn overgebleven.
Een ramp voor de stad
De pijn zit vooral in de minder aantrekkelijke middelgrote steden met weinig blikvangers. In Tiel heb je eigenlijk alleen Blijdesteijn Mode sinds 1833. Sinds enkele jaren gevestigd in een groot nieuwbouwpand. Als zo’n familiebedrijf – er zijn gelukkig geen voortekenen – uit Tiel zou verdwijnen, zou dat een ramp zijn voor deze stad.
Online winkelen
Grootste boosdoener van de leegstand is de toename van het online winkelen en de verbreding van het winkelassortiment. Zo kun je bij Lidl en Aldi van alles kopen en nu ook volop speelgoed (vooral online) met een ongekend aanbod. Deze week bij Aldi een honderddelige houten treinset voor €19,99. Hoe kunnen ze het er voor maken?
Bij Aldi deze week ook drie boxershorts van het merk Superdry voor €25. Mijn kleinzoon Olivier van vijf draagt een onderbroek van het merk Muchachomalo en die is ook €25 euro. Dan ga ik liever voor Dirk: daar heb je deze week twee paar boxershorts voor €4,99. Zouden die nu een stuk oncomfortabeler zitten?
Spotgoedkoop
Goedkoop is tegenwoordig allang geen duurkoop meer. Je moet als winkel een uitgekiend concept etaleren en spotgoedkoop zijn, òf supergoed en het liefst beide. Neem de winkels van Kiko Milano. Ze verkopen vooral make up. Dat interesseert mij geen bal, maar vrouwen wel. Wereldwijd zijn er al meer dan 1.000 vestigingen waarvan 21 in ons land.
,,Wat is nou zo bijzonder aan deze winkel?,” vroeg ik aan mijn vrouw toen wij in Hilversum winkelden. ,,Nou, gewoon al die leuke kleurtjes, de sortering, het is betaalbaar en van goede kwaliteit.”
Winst
Misschien kan Tiel als winkelstad interessanter worden als er een vestiging van restaurantketen Happy Italy komt. In Happy Italy tegenover het Feijenoord-stadion aten we laatst met zeven personen. Een gigantische pizza voor vijf euro en wat je niet op kunt, krijg je mee. Het zat er tjokvol met jonge mensen, het is een fantastisch concept. En ze maken daar ook nog winst!