Consumentenorganisaties: gamebedrijven manipuleren consument

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

BRUSSEL (ANP/AFP) – De grootste videogamebedrijven ter wereld manipuleren consumenten, onder wie kinderen, om ze meer geld te laten uitgeven binnen hun games. Dat zegt het BEUC in een klacht die de koepelorganisatie van Europese consumentenorganisaties donderdag bij de Europese Commissie heeft ingediend.

Videogames zijn populair in Europa, waar volgens recente cijfers meer dan de helft van de bevolking speler is. Steeds vaker kunnen gamers ook geld uitgeven binnen gratis of betaalde games. Zo kunnen ze onder meer virtuele spullen kopen of levels ontsluiten.

Aankopen in een game gebeuren vaak met virtuele valuta zoals edelstenen, punten of munten. Die worden met echt geld gekocht, in de games zelf of in een appstore. Omdat de waarde van die virtuele valuta veelal niet in euro’s wordt weergegeven, verliezen gamers gemakkelijk hun uitgaven uit het oog, zegt het BEUC. En daardoor riskeren ze meer geld uit te geven dan ze willen. Vooral kinderen zijn kwetsbaar, aldus de koepelorganisatie.

Populaire games

De bedrijven achter populaire games zoals Fortnite, EA Sports FC 24 en Minecraft weten dit. Ze “manipuleren” daarom consumenten, zegt het BEUC in de klacht die wordt gesteund door consumentenorganisaties in zeventien Europese landen. De bedrijven die in de klacht worden genoemd zijn Activision Blizzard, Electronic Arts, Epic Games, Mojang Studios, Roblox Corporation, Supercell en Ubisoft.

De Consumentenbond sluit zich aan bij de klacht tegen de gamebedrijven. De Nederlandse organisatie wijst erop dat kinderen in Europa gemiddeld bijna 40 euro per maand uitgeven aan aankopen in een game. Maar bepaalde functies in games kunnen zomaar verdwijnen, waardoor spelers hun digitale munten verliezen.

Kwetsbaarheid

“Bedrijven zijn zich goed bewust van de kwetsbaarheid van kinderen en gebruiken trucs om jongere consumenten aan te zetten meer uit te geven”, zegt directeur-generaal van het BEUC Agustín Reyna. De groep vraagt van gamebedrijven dat ze virtuele spullen “altijd in echt geld, bijvoorbeeld euro’s, weergeven, of in elk geval de gelijkwaardigheid in echte valuta tonen”.

De Europese brancheorganisatie voor games verzet zich tegen de aantijging. “Aankopen binnen spellen zijn een vaste praktijk en worden goed begrepen door spelers”, reageert Video Games Europa. Gamebedrijven moeten volgens een gedragscode duidelijk maken wat de daadwerkelijke kosten zijn, zegt de organisatie. “Onze leden respecteren Europese consumentenwetten altijd bij deze aanbiedingen.”

 

ANP

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck