Consumentengids: Gratis bestaat niet, ook niet bij dure drogisterijen

Gratis bestaat niet bij dure drogisterijen.
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Dirk van den Broek blijkt uit onderzoek van de Consumentengids in Nederland de goedkoopste te zijn met drogisterijartikelen van A-merken. 

Onderzoek van de Consumentengids, het magazine van de Consumentenbond, openbaart dat de bekende drogisterijketens, waar A-merken worden verkocht, 60% van de artikelen voortdurend ‘in de aanbieding’ hebben, zoals met 1+1 gratis.

Dirk goedkoopste

Als aanbiedingen niet worden meegenomen dan behoort Dirk o.a. tot de goedkoopste supermarkten voor drogisterijartikelen van A-merken. Dirk is op dit terrein ook veel goedkoper dan andere supermarkten, zo blijkt uit een peiling die op 2 september jl. is uitgevoerd.

Gratis bestaat echter niet, zo wordt geconcludeerd door het magazine van de Consumentenbond waarvan de opzienbarende resultaten zijn gepubliceerd in de november-editie. ,,Er zijn erg veel van dat soort aanbiedingen. Klinkt goed, maar krijg je echt iets gratis?”, vraagt de Consumentengids zich af in het onderzoek. 

Proef op de som

De proef is op de som genomen: zonnebrand Nivea Sun bleek tussen juni en september bij verschillende winkels alleen maar in de aanbieding met onder meer 1+1 gratis aanbiedingen, 50% korting of het tweede exemplaar voor slechts €1.

De vier grote drogisterijketens DA, Etos, Kruidvat en Trekpleister blijken volgens de studie duurder dan gemiddeld, maar klanten hebben daar wel de meeste keus op het gebied van drogisterij-artikelen van A-merken.

,,Een grove berekening laat zien dat de prijzen van verzorgingsproducten zonder al die aanbiedingen ongeveer 25% lager zouden zijn”, aldus de Consumentengids. ,,Bij zonnebrandmiddel en shampoo, die vrijwel alleen in de aanbieding gekocht worden, zouden de reguliere prijzen nog vele procenten lager liggen.”

Aanbiedingen

Populaire A-merken zoals Nivea, Dove en Sanex zijn in Nederland erg duur, schrijft de Consumentengids. Je betaalt voor een deodorant of een shampoo al snel €6 euro of meer, tenzij je het in de aanbieding koopt. 

Geconcludeerd wordt ook dat de A-merken in Duitsland of Frankrijk en Duitsland veel goedkoper zijn, omdat er in die landen veel minder met aanbiedingen wordt gewerkt. ‘Duitsland is gemiddeld 50% goedkoper, Frankrijk 45%.’

Overigens blijken huismerken wel gemiddeld drie keer goedkoper dan A-merken. Shampoo kost dan al minder dan €2 en tandpasta zelfs onder de €1.

De Consumentengids verwijst naar wetgeving die de consument moet beschermen tegen oneerlijke aanbiedingen. Volgens het tijdschrift ‘lijken’ sommige drogisterijen de regels te omzeilen door in de winkels en op hun websites geen van-prijzen te noemen, maar alleen kortingspercentages of hoeveel artikelen je gratis krijgt. In sommige gevallen trof de redactie ook ‘nepaanbiedingen’ aan.

Tags

CONSUMENTENGIDSDIRKDROGISTERIJENGRATIS

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck