Bezoek aan Nederlandse films in 2024 met 20 procent gestegen

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Hoewel het totale aantal bioscoopbezoekers vorig jaar met 7 procent afnam ten opzichte van 2023, steeg het aantal bezoekers van Nederlandse films met 20 procent. Boris van der Ham licht de cijfers als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in gesprek met het ANP toe.

Nederlandse films trokken vorig jaar bijna 840.000 bezoekers meer dan het jaar ervoor, wat neerkomt op ruim 5,1 miljoen bezoekers. Het was daarmee voor het eerst in negen jaar dat er zoveel mensen naar een Nederlandse film gingen. “Het eerste halfjaar was echt een ‘bumpy road’, want in 2023 was er een grote staking in Amerika en daardoor werden veel Hollywoodfilms vertraagd. Dat had toch wel enorme effecten op het bioscoopbezoek in Nederland, want Amerikaanse films zijn gewoon een heel belangrijk onderdeel daarvan. Maar de Nederlandse films waren wel echt heel belangrijk om die ‘bumpy road’ positief af te vlakken”, zegt Van der Ham.

De best bezochte Nederlandse film was Loverboy: Emoties Uit met bijna 377.000 bezoekers. Ook titels als Bon Bini: Bangkok Nights en De Terugreis deden het goed bij het bioscooppubliek. “Typisch Nederlandse onderwerpen zoals Sinterklaas doen het goed. En humor is heel cultuurgebonden, de grappen in Bon Bini zie je niet snel in Amerikaanse films”, stelt de NVBF-voorzitter. Volgens Van der Ham spelen Nederlandse bioscoopfilms in op een bepaald soort herkenning, waardoor mensen ze graag bezoeken. “Dat kan zijn omdat er een bepaalde humor in zit, dat spreekt een bepaald publiek aan. Loverboy is wel een grimmige misdaadfilm, maar er zitten dan weer acteurs in die bekend zijn van sociale media. Je ziet dus dat filmmakers steeds beter in staat zijn om hun publiek te vinden. Dat is heel belangrijk.”

Investeringen

De NVBF-voorzitter pleit ervoor om meer te (blijven) investeren in de Nederlandse filmtheaters en bioscoopsector. “We blijven onverstoord investeren in aantrekkelijke zalen en concepten. We leunen niet achterover”, meent Van der Ham. “We willen ook dat mensen beslissen: ‘Deze film is misschien geen blockbuster, maar ik wil hem toch in de bioscoop zien omdat ik daar dan zo lekker kan zitten en ik er ook nog een lekker hapje bij kan eten’. We moeten blijven investeren in een mooie, fijne omgeving waardoor je naar de bioscoop gaat in plaats van thuis gaat kijken.”

“En zorg ervoor dat de Nederlandse film sterk blijft en nog sterker wordt”, vervolgt Van der Ham. “Zelfs films met een zwaar onderwerp als dementie, zoals De Terugreis, blijken het dan hartstikke goed te doen. Dat is alleen maar een mooie oproep voor het komend jaar en de jaren hierna dat de Nederlandse film ook echt in de lift moet blijven zitten om ervoor te zorgen dat we als bioscoopsector minder kwetsbaar zijn voor de grillen uit Hollywood.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck