7 vragen aan… Bandoneonsolist Carel Kraayenhof
Carel Kraayenhof staat voor een nieuwe uitdaging! De bandoneonist (61) is jurylid tijdens het Koninklijk Concertgebouw Concours in Amsterdam dat wordt gehouden op 30 mei. ,,Jong talent neemt het tegen elkaar op tijdens deze muziekwedstrijd”, vertelt Carel. ,,Al langer is het positieve effect van muziek op mensen bekend. Omdat in deze tijd al veel cultuur wijkt voor andere belangen, juich ik dit initiatief toe.”
1.Hoe ben je betrokken geraakt bij dit concours voor kinderen?
,,Via Vincent de Kort, de dirigent van het programma Maestro, werd ik door Annelies Smit (eveneens dirigent, red.) benaderd. Omdat ik het belangrijk vind dat er instrumentale muziek wordt gespeeld, zet ik me graag in als jurylid.”
2.Hoe oud was je zelf toen je begon met muziek maken?
,,Acht jaar was ik toen ik pianoles kreeg. Maar toen ik filosofie ging studeren, had ik geen ruimte om mijn piano mee te nemen. Vervolgens raadde iemand mij aan om trekharmonica te gaan leren spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, autodidact dus. Vervolgens ben ik via de concertina, waarmee ik optrad, bij de bandoneon terechtgekomen. En dat voor een instrument dat in Nederland niet was te vinden…”
3.Vertel!
,,Het was 1984 toen ik in Amsterdam op mijn concertina op straat speelde en daarmee de aandacht trok van een Argentijn. Hij vroeg me, of ik ook bekend was met de bandoneon. Dat ik het een geweldig instrument vond, wist ik al. Alleen was het in Nederland niet te krijgen. De Argentijn vertelde me dat hij later dat jaar naar Buenos Aires zou gaan en dat hij er wel een voor mij mee wilde nemen. En dat heeft hij ook gedaan. Naast de bandoneon kocht ik 20 lp’s van hem.”
4.Maar toen moest je de nog bandoneon leren bespelen…
,,Klopt. Ik heb mezelf twee jaar lang opgesloten met al die lp’s om het te leren. Al was het wel zo dat ik na een week al mijn eerste optreden met bandoneon gaf. In 1986 werd ik gevraagd door mijn grote voorbeeld (‘tangovernieuwer’, red.) Ástor Piazzolla om met hem te werken aan zijn Broadway-productie.”
5.Sinds vijf jaar zetten jij en jouw vrouw Thirza zich ook in voor een muziekschool in Buenos Aires he?
,,Het gaat economisch al langer niet zo goed in Argentinië. Toen wij hoorden over de muziekschool van Avelleneda, waar les wordt gegeven in onder andere tango, maar waar ze niet eens een contrabas maar wel een lekkend dak hadden, besloten we ze te helpen. Zo kunnen kinderen iets leren en daarmee zichzelf ontwikkelen.”
6. Waarom is een kinderconcours zoals het Koninklijk Concertgebouw houdt belangrijk?
,,Omdat ik het jammer vind dat steeds vaker muziek wordt ‘ontmenselijkt’. Er zijn dj’s die verdienen door middel van hun computer een miljoen per maand terwijl er akoestische muzikanten zijn die dat in 20 jaar niet verdienen. Het mag van mij meer naast elkaar bestaan. De balans schiet in mijn beleving steeds verder door naar digitalisering.”
7. Kunnen kinderen zich nog opgeven als deelnemer aan de wedstrijd in het Concertgebouw?
,,Zeker! De inschrijving is nog open tot 20 april, waarna de wedstrijd wordt gehouden op 30 mei aanstaande. Door middel van het inzenden van een YouTube-opname kun je je opgeven.”
Ga naar concertgebouw.nl voor alle informatie!